Pravdou je, že dnes populárna téma angažovanosti sa ma ako lektora, konzultanta, dotkla tiež. Prebíja také témy ako komunikácia, zvládania konfliktov, pod. Zamýšľam sa, ako to vlastne je s tou angažovanosťou zamestnanca v prostredí organizácie. A teraz mám na mysli rovnako tak manažérov, ako aj výkonných zamestnancov. Túžia po nej všetci. Manažéri chcú vidieť aktívnych a angažovaných zamestnancov. A zamestnanci túžia vidieť angažovaných manažérov. Aj toto sú dôvody, prečo siahneme po tejto téme a zaradíme ju do vzdelávacích plánov. A dôvodov je ďaleko viac, napr.
Dôvodov by som našla ďaleko viac, ako si momentálne dokážem spomenúť.
Často ako lektor počujem vyjadrenia zamestnancov: „Prečo máme my niečo meniť? Nech sa manažéri školia! Tých ste už školili?“ A manažéri v ničom nezaostávajú: „Treba preškoliť zamestnancov, opakujú rovnaké chyby. Neurobia nič navyše, každý uteká len domov a ak niečo žiadame, hneď pýtajú peniaze, ...“. Jedni sa vyhovárajú na druhých.
Rozoberať problémy a lamentovať, je obľúbená disciplína, ako odviesť pozornosť od angažovanosti aj na tréningu.
Ako je to vlastne s tou angažovanosťou?
Čo si pod ňou predstavujeme?
Čo treba mať, aby nastala?
K čomu by mala smerovať?
Koho sa vlastne v organizácii týka?
Od koho ju čakáme?
Čo by nám mala priniesť?
Na čo nám vlastne bude?
Stane sa niečo, ak nebude v našej organizácii?
Čo je pozitívne v našej súčasnej situácii?
Čo nie?
Prečo je práve angažovanosť, pre nás tá dôležitá téma dňa?
Dosť dôležité otázky, na ktoré hľadajme odpovede, aby sme mali jasno, keď hovoríme o angažovanosti. A dajme pozor na odpovede typu: mali by sme aj my..., musíme..., bolo by dobré..., patrilo by sa, už je na čase, ....
Práve zmysel a pomenovanie úžitku rozhodnú, prečo byť angažovaným zamestnancom, manažérom a udomácniť tento fenomén vo firme, na svojom oddelení, vo svojom živote.
A kto teda začne ako prvý? Manažér, či zamestnanec? To už nechám na vás. Možno práve ten, kto nájde prvý tie svoje správne odpovede.
Zuzana Árvayová
Konzultant, kouč, VIC Mojmírovce