Ranné porady

Patrik Pauko, Happy Business Element
Ako sa z dobrej myšlienky stane bič na ľudí a zabiják ich chuti pracovať

 

Ranné 5-minútovky, Ranné štarty, Ranné porady, Ranné meetingy.....rôzne názvy, no jednotná myšlienka. Fenomén, ktoré zaviedla väčšina obchodných spoločností s vierou dosahovať lepšie predajné výsledky. Ako, ale vyzerá realita?


Ráno, krátko po ôsmej parkujem svoje auto pred pobočkou jednej spoločnosti. Po telefonáte mi riaditeľka pobočky so širokým úsmevom otvorila bočný vchod, dvere pre zamestnancov. Zamestnanci sa pomaly zbiehajú v kuchynke. Je to jediný priestor, kde sa pohodlne usadia a vidia na seba. Rannú idylu s kávou narušila, doteraz tá milá usmiata šéfka. Stále s úsmevom na tvári privíta všetkých aj mňa a vysvetlí, že ja som tam kvôli jej rozvoju atď. Opýta sa jednej kolegyne, aký mala víkend. Po stručnej odpovedi sa úsmev na tvári mojej hostiteľky stráca a ako sama hovorí, pozrime sa teraz pravde do očí. „Všetci vieme, že pred koncom roka sa od nás očakáva zvýšený výkon, no naše výsledky z minulého týždňa o tom nesvedčia. Čo sa stalo? Prečo to tak dopadlo?“ Padli aj konkrétne otázky na produkty. A z druhej strany sa začali ozývať moje obľúbené zdôvodnenia súvisiace s klientmi, ich odmietaním, až po klasické neviem, „šak sme robili, jak vždy“. Výraznejšie sa pritvrdilo po otázke „Čo s tým teraz urobíte?“ a postupnom kladení tých istých otázok všetkým zúčastneným. „Koľko produktu XS dnes predáš?“ „A ako to vidíš s XZ?“ V kuchynke ostáva úplné dusno a už radšej ani nik neodpíja z kávy, aby nedostal bonusovú otázku. Všetci však poslušne nadiktovali nejaké čísla, niektorí poprevracali očami a zavzdychali. Zakončil to krátky súhrn informácií z mailov z centrály a energický pokrik pani riaditeľky „Poďme na to“. O 2 minúty sa pobočka otvorila a na moje prekvapenie vošiel prvý klient. Ráno presne 9:00, verili by ste tomu. 


Kým pani riaditeľka stihla odoslať mail, rozprával som sa s jednou z báb z porady. Po výraznej obhajobe ich skvelej pani riaditeľky, som sa dozvedel, že to bola normálna ranná porada. Chudák, pani riaditeľka to tak musí robiť, lebo im to prikázali z hora. Po mojich otázkach som sa dozvedel, že čísla k plánovanej dennej produkcii diktujú, aby mali pokoj a dúfajú, že sa im podaria. Zvyčajne sa to však nedá. Po tomto vysvetlení som vpochodoval do kancelárie pani riaditeľky a po jej úsmevnom okomentovaní porady, sme išli k ďalším aktivitám. Pri podvečernom bilancovaní dňa, ranná porada nepredstavovala, pre riaditeľku, významný bod, ktorému by sme sa mali venovať. 


Tento príbeh len ilustruje to, čo som za posledné dva roky zažil vo viacerých spoločnostiach. Skvelý nástroj so silným potenciálom motivovať a smerovať priority predajne sa v týchto firmách stáva skôr prekážkou dosahovať stanovené ciele. Demotivovaní zamestnanci s umocnenou frustráciou z minulých neúspechov ťažko môžu pôsobiť ako dôveryhodný a sebaistý partner, na ktorého sa pri mojich voľbách môžem a chcem spoľahnúť. 


Východisko z toho sa zdá byť jednoduché, no je limitované prístupom riaditeľov, ako aj vedenia predajného kanála. V prvom rade si potrebujú zažiť, presnejšie užiť ranné porady v motivačnom móde. Zároveň sa potrebujú naučiť, ako robiť a ako tvoriť zmysluplné aktivity, ktoré im pomôžu cieliť pozornosť a energetizovať tím. Tiež potrebujú podporu pri implementácií zmien a nachádzaní vlastného rytmu, kde môžu pomôcť ľudia z regiónu, kouči ako aj externý partner. Potom už ostáva len osobnosť riaditeľa, ale to je už nový príbeh.