1. Čo je podľa Vás na HR projektoch vo firemných prostrediach najväčšou výzvou pri ich zavádzaní, ale aj realizovaní?
HR projekt by v prvom rade mal ísť ruka v ruke so stratégiou firmy, podporovať smerovanie celej spoločnosti a biznis ciele. Veľmi dôležité je mať pri zavádzaní HR projektov podporu zhora – mať podchytenú komunikáciu napríklad aj tým, že máme pre projekt vlastného ambasádora/ov z najvyššieho vedenia, ktorý projekt podporí do vnútra firmy ale aj do externého prostredia. Nemenej dôležité je mať dostatočné zdroje na projekt (ľudské ale aj finančné). A samozrejme mať na pamäti, že každý HR projekt je potrebné udržiavať „pri živote“, aby po prvotnom wow-efekte nedošlo k postupnému „zabúdaniu“.
2. Keby ste si spomenuli na Vaše úvodné motivátory ísť práve do tohto projektu, čo bolo prvotným spúšťačom pre tento projekt?
Prvotný motivátor pre projekt Bútľavé vŕby bola hlavne potreba poskytnúť zamestnancom „prvú pomoc“, ktorá bude k dispozícii hneď, ako ju budú potrebovať. Chceli sme mať vybudovanú záchrannú sieť pre ľudí, ktorí pomoc druhého. Zamestnancom často stačí, ak ich niekto vypočuje, resp. pomôže ich nasmerovať na odbornú pomoc.
3. Keď s odstupom času hodnotíte svoj projekt, akú pridanú hodnotu a ktoré prekážky to prinieslo? (viete nám prezradiť aj také, ktoré ste možno v úvode nepredpokladali?)
Pridaná hodnota Bútľavých vŕb sa ukazuje práve na počte zamestnancov, ktorí sa na naše vŕby obracajú. Toto číslo je pre nás výborný ukazovateľ toho, že ideme správnym smerom. S odstupom času je potrebné povedať, že HR projekt nekončí napr. ako v našom prípade ukončením certifikačného programu, ale že je potrebné sa aj naďalej o kolegov, ktorí sa rozhodli svoj čas projektu venovať, starať po rozvojovej, mentoringovej ale aj wellbeingovej stránke.
4. Kedy ste chceli motivovať ďalších HR istov, aby sa do inšpiratívných projektov v rámci svojich firemných prostredí zapojili, čo by ste im povedali, prečo by mali prekonať úvodné obavy alebo aj náročnejšie výzvy?
Nám sa podarilo získať za náš projekt hneď niekoľko úžasných ocenení, ktoré sú pre nás obrovským motivátorom. Prvým z nich, kvôli ktorému sme aj celý projekt robili, je ocenenie od našich zamestnancov, ktorí sú vďační za pomoc, ktorú im v rámci Slovenskej sporiteľne poskytujeme. Nemenej dôležité sú pre nás ocenenia, ktoré sme získali v súťaži HRCOMM 2024 – cena CEO´s a cena HR verejnosti. Ten pocit, keď sme ako jediný projekt v histórii súťaže získali obe ceny súčasne, bol neopísateľný.
5. Ako prijali Vaše víťazstvo v HR Inšpirácii kolegovia, nadriadení, iní zamestnanci, priatelia? Čo Vás z ich reakcií najviac prekvapilo?
Víťazstvo v súťaži HRCOMM 2024 sme patrične oslávili nielen my spolu s kolegami z Bútľavých vŕb, ale aj v celej banke. Stretli sme sa s hrdosťou, že takýto úžasný HR projekt u nás v Sporke máme. Zároveň nám to pomohlo náš projekt ešte viac spropagovať v rámci internej, ale aj externej komunikácie a tým informáciu o vŕbach posunúť opäť bližšie k ľuďom, ktorí môžu pomoc potrebovať.
6. Čo by ste v tejto už zabehnutej fáze poradili kolegom z trhu? Keby sa do podobného projektu chceli pustiť? Čo by bolo pre nich podľa Vás najužitočnejšie odporúčanie?
Na základe nášho úspešného HR projektu by sme kolegom odporúčali získať podporu nejakého ambasádora (najlepšie člena predstavenstva), ktorý bude pre ľudí uveriteľný. Mať dôsledne urobený výber ľudí, ktorí budú nositeľmi myšlienky a hodnoty projektu. Nemenej dôležité je mať k dispozícii finančné zdroje.
7. Čo Vám osobne dal tento projekt?
Náš projekt Bútľavé vŕby mi opäť ukázal, aká krásna a nápomocná vie byť práca špecialistu vzdelávania a rozvoja. Zároveň nás utvrdil v tom, že vieme robiť projekty, ktoré majú hlbší zmysel a dokážu v istom zmysle zachraňovať životy.