Predstavte si, že by ste vedeli pomocou herného dizajnu vytvoriť lepšie služby, produkty a angažovanejších kolegov či kandidátov. Prečo a ako sa oplatí nazerať na herný dizajn ako na novú metodiku pre HR?
Napriek pestrosti HR a diverzifikácií trhu sa objavuje téma, ktorá dokáže stmeliť väčšinu profesionálov v HR, pri ktorej si aj nejeden senior povzdychne: “engagement”. Slovíčko, ktoré sa do slovenčiny prekladá pod rôznymi heslami a predsa je ťažké ho jednoznačne pomenovať. Angažovanosť? Vnútorne motivovaný a nadchnutý človek? Nadšenosť? Výkladov je veľa.
Lov na engagement
Bezohľadu na presný výklad, engagement sa stal svätým grálom stratégií a porád (nečudo, podľa Gallopu je disengaged employee nový štandard.). Často krát je prezlečený za rôzne situácie:
Potrebujeme osloviť väčšie množstvo relevantných kandidátov? Asi treba zvýšiť engagement s našou pracovnou ponukou. Chceme zlepšiť náš employer branding? Change management? Spraviť onboarding zamestnancov tak, aby nám neušli v skúšobke? Áno, uhádli ste.
Nech už sa na dosiahnutie týchto cieľov použijú rôzne nástroje, niekde sa vám v tej rovnici engagement pravdepodobne objaví.
Lenže mať angažovaného zamestnanca, ktorý je motivovaný, lojálny a otvorený rozvoju či zmene nie je triviálne a tradičné nástroje odmeňovania a benefitov tu ťahajú za kratší koniec lana.
Na vine je vzťah medzi vnútornou a vonkajšou motiváciou a ich dlhodobým efektom na naše správanie. Najjednoduchšia skratka na vysvetlenie je Maslowova pyramída hodnôt. Akonáhle máme naplnené základné ľudské potreby, začneme sa rozhliadať a riešime, ako po sebe nechať niečo zmysluplné, zanechať stopu či prispieť ku niečomu väčšiemu. Hľadáme status, chceme mať nad ním kontrolu a chceme cítiť autonómiu, ako to dosiahnuť.
A tu nastáva pasca. Ak tieto veci nevidím vo svojej práci, vyšší plat, bonusy či benefity mi ich už nevedia “nahradiť”. Logicky sa preto obrátim na iné oblasti, ktoré mi tieto potreby napĺňajú (koníčky? zmena pracovnej pozície?). Ak však z mojej práce pociťujem satisfakciu, viem si ju prepojiť s vyšším zmyslom a mám možnosť vnímať svoj odkaz a vplyv, zvyšujem svoju šancu, že mi práca naplní aj moje vnútorné potreby. Vieme teda, že potrebujeme vyvolať engagement v našich kolegoch a kandidátoch a dopomôcť im tieto hodnoty vidieť. Ako na to?
Ukazuje sa, že jedno odvetvie to s engagementom naozaj vie: Herný priemysel.
Hry sú krásne v tom, že sú dizajnované s jediným cieľom: Zaujať, zabaviť a vyvolať pozitívne pocity u svojich hráčov. Ak ste sa niekedy “stratili v čase” počas hrania hier, tušíte, že hry v nás dokážu vyvolať silné emócie a zmeniť naše správanie. Ako planéta sme nahrali už 3 000 000 000 hodín. Za minulý týždeň. Ako teda tento potenciál využiť?
To, že pri hrách cítime nadšenie, radosť z objavovania, napätie, pocit úspechu a ďalšie, nie je náhoda. Hry sú starostlivo nadizajnované systémy. A ak sú dizajnované, ktoré princípy si vieme požičať?
Kde sa skrýva to tajomstvo?
Hry nám vedia dávkovať informácie tak, aby sme dostávali vždy adekvátne výzvy, videli pred sebou ciele, ktoré chceme dosiahnuť, vidíme aký vplyv majú naše kroky a akcie a dostávame veľkú dávku spätnej väzby. Spojte to s autonómiou (je len na vás ako sa rozhodnete hru hrať, ) transparentnosťou (vždy viete čo máte a môžete spraviť, ) pocitom bezpečia (zlyhanie v hrách je úplne normálne,) a môžete vidieť paralely a rozdiely oproti pracovnému prostrediu.
Kde a ako môžete vyskúšať gamifikáciu?
Nebudem klamať, implementovať gamifikáciu niekedy nie je jednoduché a niekedy vám to ani nemusí riešiť problém. Ak ale chcete niekde začať, veľmi jednoduché kreatívne cvičenie je, že si zoberiete výzvu, ktorú dobre poznáte (prípadne viete že je to pre všetkých tŕň v päte, napr. nedostatok relevantných kandidátov) a spojte ju s hrou, ktorá vás veľmi baví (napr. Monopoly).
Skúste si na jednu stranu napísať, čo všetko problém spôsobuje a čo je potrebné na jeho vyriešenie. Potom si na druhú stranu napíšte čo všetko vás na vašej zvolenej hre baví a čo sa v nej deje. Následne si položte tu provokatívnu otázku napr.: Ako by sme mohli vyriešiť nedostatok kandidátov pomocou “monopoly”? Pozrite sa na obe strany a skúste nájsť herné situácie a princípy, ktoré by ste mohli skúsiť prepašovať (možno zistíte že zbieranie, vymieňanie alebo zažívanie príbehu sú veci ktoré vám pomôžu vytvoriť zábavnejší zážitok). Znie to absurdne, ale keď si toto cvičenie spravíte, je možné že vám vzniknú kreatívne nápady a kombinácie, pred ktorými ste mali v minulosti zavreté oči.
A možno si všimnete príležitosť, vďaka ktorej sa zaradíte k firmám ako Slovenská sporiteľňa, innogy, Telekom či Sygic, ktoré vďaka gamifikácií získali lepší onboarding, vzdelávanie a rozvoj zamestnancov či angažovanejších používateľov ich produktov.
Ak by ste chceli otvoriť dvere gamifikácie ešte viac, doporučujem si pozrieť case study z vašej oblasti, prípadne sa zastavte na linkedine a hravo sa spýtajte.
Oliver ŠIMKO
Founder and Lead Gamification Designer, Luducrafts s.r.o.