Vo firme sme žili témou mileniálov. Najprv sme uskutočnili prvý otvorený kurz o tom, ako mať výkonných mileniálov. Následne sme si pozvali skupinu mladých ľudí z tejto generácie, ktorí boli ochotní sa s nami podeliť o svoje názory na súčasnú situáciu na trhu práce. Rozprávali sme sa na mnohé témy – akí sú oni a ich rovesníci, čo očakávajú od práce, aký by mal byť ich ideálny manažér. Rada sa s vami podelím o niekoľko z našich zistení:
Osobný rast a dobrý kolektív
Na otázku, čo by mala mať práca, aby v nej boli dlhodobo spokojní, jednoznačne vyvstávali možnosti rozvoja a ľudia, ktorí ich obklopujú. Mileniáli majú veľkú chuť učiť sa a neradi v tejto sfére stagnujú. Neznamená to nutne, že potrebujú neustále meniť pozície či dokonca spoločnosti. Ale potrebujú mať podnety a priestor spoznávať a učiť sa novým veciam.
Téma dobrého kolektívu, s ktorým sa občas v práci aj zasmejeme, rezonovala dlho. Niekoľkí zo zúčastnených potvrdili, že aj keď nie sú v práci úplne spokojní, pre dobrý kolektív vedia robiť ústupky a vydržať o niečo dlhšie. V tíme sa však neschovávajú za iných, väčšina z prítomných sa vyjadrila, že v konečnom dôsledku neradi závisia od práce iných ľudí a za svoje výkony chcú byť sami zodpovední.
Radšej menej platenú naplňujúcu prácu, ak si viem pokryť, čo potrebujem
Zmysluplnosť práce je pre generáciu mileniálov extrémne dôležitá. V prípade, že nie sú v hraničnej situácii, keď nemajú dostatok financií na zabezpečenie seba alebo rodiny, by si mnohí vybrali menej platenú prácu oproti vysokému štandardu, pokiaľ by v nej videli svoj vplyv a zmysel toho, čo robia.
Rovnako, zmysluplnosť a súvislosti sú niečo, čo chcú mať uchopené pri každej, aj čiastkovej, aktivite, ktorej sa majú venovať. Citujem „Keď ti len povie: ‚Urob to‘ a ty nemáš background, tak sorry – nemám vešteckú guľu.“
Dajú vám prácu na celý deň, a keď ju máte za 4 hodiny hotovú…tak to nielen nikto neocení, ale ešte vám aj povedia, že sa máte do konca pracovnej doby „zabaviť“.
Jedným z kľúčových pojmov bola aj flexibilita. Možnosť prispôsobiť pracovný čas tak, aby sa mohli venovať rodine, sociálnemu životu, či iným záľubám. Hodnotenie by podľa nich malo byť na základe vykonanej práce, nie odsedených hodín za klávesnicou. Jedna účastníčka sa s nami podelila aj o skúsenosť, že keď mala 40 stupňovú teplotu a jej manažérka jej nedovolila zostať doma, prišla sa s ňou rovno rozlúčiť.
Šéf by mal byť aj kouč, dať ti spätnú väzbu a usmerniť, toto ti ide dobre, skús sa na to zamerať
V diskusii o nadriadenom padali prvé slová na margo rešpektu voči ľudom. „Mal by vedieť povedať prosím a ďakujem.“ Mileniáli chcú byť braní ako dospelí, a najmä ako ľudia. Potrebujú sa zlepšovať, preto chcú dostávať pravidelnú a priebežnú spätnú väzbu. S manažérom chcú mať vzťah na ľudskej úrovni – tykanie nie je nevyhnutné, no vzájomná dôvera a úcta sú kľúčové. Taktiež sa vyjadrili, že je podstatné, aby manažér vedel, čo od nich vyžaduje a vedel to komunikovať.
Tento výber oblastí, v ktorých sú mileniáli špecifický zďaleka nie je úplný a ďalším uhlom pohľadu sa budem rada venovať v niektorom z ďalších zamyslení. Pretože pre mňa ako mileniála bolo nesmierne hodnotné vypočuť si názory z oboch strán. Chápem, že mnohí manažéri chcú, aby si noví zamestnanci prešli rovnakou cestou a učením, ako pred časom oni. A tiež, aby sa nemuseli pozastavovať nad vetou „ach, ja v ich veku..“ . No stotožňujem sa aj s potrebami mileniálov.
Na prvý pohľad sa môže zdať, že toho mileniáli očakávajú veľa. Avšak, slovami lektory Andy Profantovej: „Ak sa na to pozriete ešte raz a zamyslíte sa – nečakajú náhodou presne to, čo nájdete v každej príručke manažmentu?“
Tentokrát by som rada zakončila citátom nie mileniála, ale manažéra, z konca nášho otvoreného kurzu:
„To, čo mileniáli chcú, chceli všetky generácie. Len si za tým nešli tak dôrazne, aby sa to začalo riešiť.“
Martina Pálfyová
Communication Element, People Elements