Prečo sa sústrediť – ako funguje náš mozog?

Na čo v tejto chvíli myslíte? Venujete pozornosť čítaniu tohto článku alebo si uvedomujete čo všetko ešte musíte dnes všetko postíhať? Pozná to asi každý z nás: „Ty ma nepočúvaš!“ ... počúvam, len som sa trocha zamyslel.  „Čo presne si hovorila?“ Ženy si myslia, že ich my chlapi cielene ignorujeme alebo počujeme len to, čo sa nám hodí. Na druhej strane koľko žien bude súhlasiť, že s ľahkosťou dokáže robiť aj 3 alebo 4 veci naraz. Je to naozaj také jednoduché? Multitasking sa stal fenoménom dnešnej doby. Ale je tu problém – náš mozog multitasking nezvláda. Neveríte? :)

 

 

Obmedzený mozog?

 

Náš mozog pracuje sekvenčne a dokáže vykonávať len 1 operáciu v danej chvíli. Pri výkone viacerých činností naraz musíme prechádzať z jednej aktivity do druhej. A tento prechod nás stojí veľa. Spôsobuje stratu času, dokonca vytvára veľké riziko vzniku našich chýb. Okrem toho na nás útočí priemerne 30 – 40 podnetov každú sekundu. 
 

Jazda autom a mobil v ruke – čo sa deje v mozgu?

 

Mnoho ľudí tvrdí, že radi telefonujú v aute, pretože majú konečne kľud uniknúť zhonu a stresu v office. „Veď mám hands free“ – jednoduchá odpoveď, ktorá slúži ako ospravedlnenie nevenovaniu pozornosti cestnej premávke. Zdá sa vám to zvláštne? Dokonca aj vyhláška postihuje len vodičov, ktorí držia svoj mobil počas jazdy v ruke. 

 

 

Štúdie ukázali, že ak počas jazdy telefonujeme – strácame schopnosť vnímať až 50% vizuálnych informácii. Počas telefonátu sme schopní vnímať len obmedzenú realitu – vzniká u nás tzv. tunelové videnie. Napríklad je u nás 10x vyššia pravdepodobnosť nezastavenia na STOPke. Klesá naša schopnosť vnímať komplexnosť prostredia – periférne videnie, zrkadlá, sledovanie zo strany na stranu – čo môže mať fatálne následky. 

 

Dokonca sa nám zvyšuje reakčný čas až o 40 – 50%. Jednoducho klesá naša pozornosť a tým aj naša schopnosť včas vnímať nepredvídateľné situácie na ceste. Čo týchto 50% môže znamenať v mestskej premávke? Napríklad spozorovanie cyklistu alebo chodca trvá priemerne 2 sekundy. Keď si k tomu prirátame 1 sekundu navyše, lebo práve riešime „dôležitý obchod“, náš šéf má problém s „kľúčovým zákazníkom“  alebo dopĺňame náš nákupný zoznam – 3 sekundy nášho reakčného času môžu znamenať veľmi veľa. Za 3 sekundy prejdeme v meste pri 50 km/hod. rýchlosti 13,8 m. Takmer 14 metrov môže byť pre niekoho fatálne. 14 metrov je asi polovica basketbalového ihriska. 

 

Na diaľnici máme často pocit, že premávka je plynulá a nudná. Preto malé spestrenie si cesty zopár telefonátmi sa často zdá byť ako vhodný nápad. Ak dodržiavame rýchlosť, tak pri 130 km/hod. prejdeme 36,1 m. Pokiaľ vznikne kolízia alebo nebezpečná situácia na ceste, tak za 3 sekundy naše auto prešlo viac ako je celá dĺžka basketbalového ihriska. Varujúce je to, že štatistiky ukazujú, že až 80% nehôd vyžadovali pozornosť vodiča do 3 sekúnd od vzniku kolíznej udalosti. 

 

 

Keď náhodou posielame počas jazdy SMS je riziko nehody až 8x vyššie ako keď sa plne venujeme riadeniu. Okrem poklesu a straty našej pozornosti, mozog stráca aj svoj kognitívny výkon. Možno ste si všimli, že počas telefonátu v aute nemáte až také bystré a rýchle reakcie na zložitejšie problémy, ktoré sa počas telefonátu objavujú. Po skončení hovoru trvá mozgu až 27 sekúnd, kým sa vrátime do plnej pozornosti. 


Obmedzené možnosti a schopnosti mozgu

 

Problém je, že aj samotná reč vyžaduje značné zdroje mozgu. To znamená, že mozog niečo obmedzí, aby sme mohli rozprávať. Telefonovanie využíva prednú mozgovú kôru – naše rozhodovacie centrum. Šoférovanie, keď musíme rozhodovať, na ktorej križovatke odbočíme tiež využíva prednú mozgovú kôru – naše rozhodovacie centrum. Skúste si niekedy počas dôležitého telefonátu vypnúť navigáciu a šoférovať v cudzom meste. Takýto telefonát by ste veľmi rýchlo ukončili. 

 

 

Okrem toho počas sledovania cestnej premávky využívame najmä zadnú časť mozgu – naše vizuálne a priestorové centrum. Výsledkom je, že všetky úlohy mozog nedokáže efektívne zvládať v jednom čase. Mozog trpí nedostatkom zdrojov a vznikajúcimi konfliktami v rámci priorít nášho mozgu. Mozog jednoducho nevie čo skôr. Výsledkom je varujúci pokles schopnosti mozgu vnímať a spracovať signály súvisiace s rôznymi dopravnými udalosťami – brzdiace auto, červený semafor, železničné priecestie, chodci na priechode, cyklisti a podobne až o 50%. A tomu nezabráni ani hands free. Čo nám ale výrazne pomôže je singletasking. Venovať sa jednej veci a poriadne a potom urobiť ďalšiu a tiež poriadne. 

 

 

Multitasking nám zvyšuje úroveň stresu, zhoršuje našu pamäť, znižuje náš výkon, čo má za následok nárast chybovosti až o 50% a následné predĺženie času výkonu danej činnosti až o 50%. 

 

A rovnaké obmedzenia náš mozog zažíva aj v office, kde sa multitasking dokonale usídlil... :)

 

Ak máte chuť otestovať vašu pozornosť a schopnosť robiť viac vecí naraz, skúste tento video test mozgu :)

 

 

 

Marián Minárik

Executive Partner, COMM-PASS